dinsdag 7 maart 2017

slapen en dromen

Goed geslapen?
Bijna altijd is het antwoord: Bwo of nee.
Vandaag is het: Ja, ik heb goed geslapen!
Ik was doodop van enkele activiteiten in het weekend. Die waren heel leuk, maar ik heb de daaropvolgende nachten bijna niks geslapen.
Ik heb ook de neiging om overal in slaap te vallen. Ik kan zitten luisteren, me na een 10-tal minuten afvragen waarover iedereen bezig is en weg te dromen. Ondertussen leerde ik mezelf wat te dwingen terug naar het heden te komen, maar dat vraagt echt wel moeite.
En... af en toe geef ik eraan toe en doe dan een klein slaapje.
Je zou dan denken: slaap je dan 's avonds nog? Wel: ja. ik word redelijk vroeg moe, ga in bed en val als een blok in slaap. En dan droom ik.
Ik heb de wildste dromen, waarvan ik me sommige echt herinner. Zo was ik in mijn droom op weg naar de voetbalmatch van AA Gent, waarvan ik een abonnement heb. Ik ging daar heen met een aangetrouwde neef van mij, Tony. In het stadium stonden we te kijken naar de match en plots verloor ik mijn bril. Ik moest die terugvinden want ik zag niet meer wat er gaande was. Ik hoorde vanalles (Goal en boe en Miliiiii en allez AG) maar was koortsachtig op zoek naar mijn bril, op de grond tussen de benen van de toeschouwers. Tot ... ik wakker schoot. Mijn vrouw vroeg me achteraf of ik een oorlog had gevoerd, want ik had liggen roepen en woelen waardoor ze wakker werd.
Of een fietstocht die ik deed (in mijn droom) waar ik tegen de wind inbeukte. Die wind kwam van alle kanten en was stormachtig. Ik was na enkele kilometer bekaf want ik had tegenwind en kon niet sneller dan 10 km per uur. Tot er een klein ventje mij fluitend voorbij reed en ik uit frustratie mijn fiets neergooide. Mijn ploegmaats kwamen er dan bij en die vertelden me dat ik niet zo gefrustreerd moest zijn, want die kleine reed met een elektrische fiets. Ik werd toen badend in het zweet wakker.

Maar: vannacht heb ik goed geslapen en dat merk ik aan alles: ik kan me langer focussen en ik begin heel voorzichtig plannetjes te maken voor morgen.
Tot nu toe kon ik dit niet. Er werd me gezegd dat er dit of dat te doen was en op automatische piloot gebeurde dit toen (dank aan de elektronische agenda).
Achteraf kan ik me soms moeilijk herinneren wat er gaande was.
Maar nu, na een goede nachtrust, lijk ik me wat te organiseren: ik keek na wat we te kort hadden in de koelkast, ging naar de winkel (zonder briefje) en bracht alles mee wat we voor de volgende twee dagen nodig hebben.

A little step, but....
Ik hoop op termijn een goed slaapritme te vinden en dat mijn dromen minder levendig zullen worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten