maandag 20 maart 2017

poetsen en opruimen

Vandaag was het poetsdag.
Ik had redelijk goed geslapen en had genoeg energie om het huis de normale poetsbeurt te geven.
Daar was ik toch een 3-tal uren mee bezig. Ik was daar redelijk laat aan begonnen (rond 10u30) dus was dit maar rond 13u30 klaar. Achteraf was ik een beetje moe, maar tevreden.
Wat gegeten en dan enkele boodschapjes gedaan (de kat moest eten hebben bijvoorbeeld). In de Carrefour kom ik binnen en wie zie ik: mijn collega, Didier. Nu kan ik het met hem goed vinden, dus zeg ik hem hartelijk goedendag en vertel dat ik blij ben hem te zien. Hij vertelt me dat hij ook thuis zit omdat hij zich aan een glas gesneden heeft, waardoor hij een snee had die moest genaaid worden en waardoor hij nu geen les kan geven. We praten wat over koetjes en kalfjes en na een aarzeling vraagt hij me hoe het met mij is.
Ik aarzel niet en zeg hem dat het op en af gaat omdat omgaan met spanningen bij momenten moeilijk is. Hij beaamt dit want hij zat voor nieuwjaar ook thuis met ... stress en burn-out.
Ik vertel hem dat ik in een soort therapie zit en reeds enkele stappen nam in mijn herstel, maar dat ik pas aan het begin zit en nog veel stappen zal moeten nemen.
Hij schrikt als ik vertel dat ik misschien nooit terugkom (iets wat echt wel tot de mogelijkheden behoort!). Hij had niet gedacht dat het zo diep zat en dat ik radicaal alles zou omgooien.
Als hij mijn argumenten hoort geeft hij me grotendeels gelijk, maar hij zegt me wel dat hij zo'n stap niet direct zou durven zetten. Ik wel, als het moet en als het voor mijn gezondheid beter is.
Hartelijk afscheid genomen (ik denk dat radio 'corridor' binnenkort zal werken) en thuis aan een andere taak begonnen.
Eén van de zaken die ik las in het boek over burn-out is dat het goed is komaf te maken met het verleden. Wat daarbij gebruikt wordt is... opruimen.
Mijn echtgenote had me er (terecht) op gewezen dat mijn bureau toch wel heel rommelig was.
Ik heb dit aangepakt: ik heb enkele uren gesorteerd, opgeruimd, oude 'brol' weggedaan (cd's grotendeels: Windows '98, xp, Office2003, Ubuntu2008, Linux suse 2010, half gelukte foto's van projecten van 2005,...). Ook een oude printer die niet meer werkt met mijn huidig besturingssysteem deed ik weg. Misschien had dat allemaal wat sentimentele waarde, maar ik moet eerlijk zijn: die dingen stonden stof te vergaren, zijn gedateerd (ik deed ook nog een pak disketjes weg want ik heb geen diskettelezer meer) en het was zeker 5 jaren geleden dat ik daar nog iets van bekeek.
Weg ermee!
Het resultaat is wel opzienbarend; ik heb terug ruimte en orde op mijn bureau.
Ik hoop dat dit een stap is om in mijn hoofd hetzelfde te doen: weg met de oude herinneringen, waar ik weinig positiefs aan heb en mijn hoofd vullen met zaken waar ik een goed gevoel aan over houd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten