zaterdag 8 april 2017

BREINSTORM

Aha: daar is FM mee bezig! Hij is aan het breinstormen.
Ik was aan het lezen in het boek van Theo Compernolle, 'stress: vriend en vijand', en kwam dit onderdeel tegen.
Tot dan was het grotendeels theorie waarbij ik min of meer zei: ja, klopt allemaal wel en weet ik ook wel, maar waar gaat dit nu naar toe.
Tot aan het hoofdstuk 'Anders denken'.
Ook allemaal logisch, maar soms moeilijk toepasbaar, tot aan het onderdeel 'BREINSTORMEN: onze gedachten veranderen'.
Eigenlijk is dit een ezelsbrug: de letters vormen een geheugensteun om de volgorde van de procedure te onthouden.
Letterlijk uit het boek:
B = bron van stress
R = reactie
E = emoties
I = ideeën, zelfpraat
N = nuchter nadenken
S = stop, een nieuw begin
T = tegen gedachten, bedenk andere manieren om over de situatie te denken
O = optie, maak een keuze uit de gedachten
R = resultaat
M = maatregelen: hoe zal je in het vervolg handelen in licht van deze nieuwe manier van denken

Als ik dit in het licht houd van wat ik al deed of moest doen, zoals bijvoorbeeld alles catalogeren in 'I sence', 'I do', 'I feel', 'I think', lijkt me dit een toepassing van alles tot de N.
Ik begrijp dat FM me zegt dat ik hier en daar al enkele stapjes verder ben: ik begin hier en daar al de STORM toe te passen.
Een klein voorbeeld: ik geraak geïrriteerd als mijn vrouw een vijsje wegstoot.
Dat was de BRE. Ik pas de IN toe en ga dan over naar de STORM: ik heb tot 10 geteld, gekalmeerd en nagedacht, de zaak opgelost en nadien een rustige conversatie gevoerd daarover.
Het AHA-principe.
Lijkt me inderdaad een andere manier van denken en leven.
Het zal wel oefening vergen.
Gaandeweg begin ik hoe langer hoe meer zaken te catalogeren (waarschijnlijk tot vervelens toe voor mijn medemensen, alhoewel ik dit niet luidop doe, maar waar ik af en toe een aarzeling zie 'waaraan denkt hij nu?'), maar weet ik nog niet goed hoe over te gaan naar de 'stop: denk anders en los dit op zodat dit het beste voor jou uitkomt'. Ik betrap me erop dat ik nog steeds wat vastzit aan mijn gedachtengang uit het verleden, waar ik erin vloog zonder echt te weten waar ik ging uitkomen.
Dit moet echter wel lukken.
Ik herinner mij dat ik er in de laatste ontmoeting met FM had over het boedhisme. Hij was net terug uit Thailand, waar hij was voor een conferentie. Ik vroeg hem naar de godsdienst daar en we kwamen automatisch bij het boedhisme terecht. FM zei me dat hij veel zaken daar uit bewondert en probeert toe te passen. Met wat ik ondertussen al las en wist daarover, moest ik hem gelijk geven.
Hij zei me: 'ik probeer de grondmaatregel: 'maak je geest gedurende 5' leeg en vrij' toe te passen en dat lukt me niet'. Als ik daarover denk: ik kan dat ook niet. Probeer het maar: zet je neer en probeer eens, zelfs maar 1 of 2', aan niks te denken. Lukt niet als je niet heel lang oefende.
Alleen al de oefening proberen geeft je echter rust en ruimte in je hoofd.
Niet dat ik nu direct een Boedha-adept zal worden, maar dit is iets wat ik daaruit wel wil meenemen.
Ik denk dat ik in het kader van het breinstormen langzaamaan de volgende maanden stapjes zal moeten nemen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten