maandag 6 mei 2013

Moeder natuur

Goed weer, veel zon, weinig wind: ideaal fietsweer.
Nu de voetbal voor mij gedaan is terug wat concentreren op mijn fysieke conditie en wanneer mogelijk een fietstocht te maken.
Tijdens de tocht deze namiddag begon ik te denken over mijn evolutie de laatste maanden.
Door mijn operatie en de 'heropbouw' (die nog steeds gaande is, eigenlijk nog maar in een beginfase zit) stelde ik me eens de vraag: wat kreeg ik nu mee van moeder natuur, op fysiek gebied?
Er zijn enkele zaken die ik niet meekreeg:

  • mijn kathedraal (zoals mijn schoonbroer er één heeft) is eerder een parochiekerkske.
  • in de sterkste man ter wereld zal ik weinig te zoeken hebben. Ik denk dat als die mannen eens zuchten ik me zal moeten vasthouden aan een paal om niet weggeblazen te worden.
  • Iets boven mijn hoofd uitvoeren lukt ook al niet: als ik een plank moet vasthouden of een plafond schilderen of afwassen sta ik na enkele minuten te zuchten als een oud paard en breekt het zweet me langs alle kanten uit.
  • een lage hartslag en bloeddruk. Mijn schoonbroer heeft regelmatig een rusthartslag van minder dan 40. Ik ben blij als ik in conditie ben en een hartslag van 60 heb in rust. Nu ben ik, zonder conditie, blij als hij onder de 80 gaat. Mijn bloeddruk geeft ook problemen, maar dat is familiegebonden, en, zoals in een eerder bericht gemeld: toch min of meer onder controle.
Wat kreeg ik dan wel mee?
  • ondanks mijn hartslag en bloeddruk heb ik toch de capaciteit om heel lang met hoge waarden te blijven presteren.
  • Ik heb dus veel doorzetting en naar ik merk rondom mij: heel veel recuperatievermogen. Dit geldt niet alleen in de sport, maar ook in mijn werk en gezondheid. Het mooiste bewijs daarvan is mijn herstel na mijn operatie. Naar ik hoor is dat bij mijn broers ook zo.
  • misschien het belangrijkste: ik weet hoe het met mij is. niemand kent mijn lichaam beter dan ik. Dit klinkt misschien logisch, maar ik heb gemerkt dat ik op dit gebied toch wat gevoeliger ben voor wat er in mijn lichaam gebeurt dan andere mensen. Ik weet wanneer er iets fout zit, wanneer ik de grens bereik (alhoewel ik de neiging heb (eerder had nu) die te overschrijden), wanneer ik het rustig aan moet doen, wanneer ik er mag invliegen,...
Dit ben ik (voor een stukje - ik heb nog veel andere capaciteiten en eigen-aardigheden). Ik ben ook content met mezelf ... als ik gezond ben, en nu voel ik me wel steeds gezonder en fitter. Ik heb wel nog een weg te gaan naar een echt fit lichaam, maar er wordt beetje bij beetje aan gewerkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten