zondag 5 mei 2013

Bloeddruk

"Hoeveel heb je?"
Mijn vrouw vraagt me dit als ze me de bloeddrukmeter ziet weg leggen.
"126 op 79" "Ah, prima!"
Sinds ik de eerste week terug begon te werken en mijn bloeddruk rare sprongen begon te maken, neem ik 1 à 2 of zelfs 3 maal de bloeddruk.
Ik hou die dan bij (er zit een 'geheugen' in die meter, zodat ik de waarden kan opvragen) en merk dat dit ook onder controle is.
Wat ik geleerd heb is meer rekening te houden met mijn lichaamstoestand, en vooral anticiperen.
Veel drinken was de boodschap van de chirurg (water!), iets wat ik toepaste zolang ik thuis was, maar, met naar school te gaan, volledig vergat tijdens de werkuren.
Dit brak me een beetje zuur op. Blij dat mijn vrouwtje opmerkzaam is op dit gebied, en nu maak ik me de gewoonte om veel te nippen aan mijn waterflesje dat ik steeds bij heb.
Mij lijkt het dat mijn bloeddruk recht evenredig is met mijn drankvolume: hoe meer ik drink hoe beter mijn bloeddruk.
Sommigen zouden dit een hemelsgeschenk vinden, maar ik wil toch eens benadrukken dat ik water drink! Ongelofelijk: wie me vroeger kende zou dit nooit van mij verwachten: Jo, water, veel water? Neen!
Een colaatje, fruitsapje, limonade, pintje,... ja, maar water?
Toch is het zo: het leven kan veranderen als je iets ingrijpend meemaakt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten