vrijdag 12 april 2013

Valencia

Op dinsdagavond al kwamen Klaus en Linda bij ons, omdat we woensdagmorgen vroeg in Charleroi moesten zijn  voor onze vlucht naar Valencia. We hadden een klein weekje daarheen geboekt, om bij Benjamin te zijn en eens te zien hoe het ging met hem, maar ook om te vieren dat Klaus en Linda 35 jaar getrouwd waren.
Linda had echter vliegangst, maar ze had zich door ons laten overhalen.
Het was inderdaad vroeg, maar de rit verliep voorspoedig en we vonden ook parking (alhoewel niet op de plaats die we gereserveerd hadden want... we vonden die parking niet).
Een goede vlucht gehad, en uitgestapt in Valencia... onder een stralende zon en 20°. Wat een verschil met BelgiĆ«. Daar was het bewolkt en was de temperatuur, als we vertrokken -3°!
Na een eerste capucino (alhoewel dit nu niet echt Spaans is) ingecheckt in het mooi hotel, waar men heel vriendelijk was.
Benjamin kwam ons dan vervoegen en we kregen een rondleiding in het mooie Valencia. Zeker als je met iemand bent die wat vertrouwd is met de stad, toont Valencia een aantal hele mooie, aangename, gezellige plaatsen. Ons viel ook de netheid op van alles en het feit dat, ondanks de hoeveelheid mensen en auto's, er steeds vlot verkeer was.
's Avonds deden we dan een restaurantbezoek dat door Benjamin geregeld was. En man: wat hebben we daar gegeten! Ik hoorde daar termen als culliniare orgasmes, fantastico, muy buen,... . Zelfs Linda, van nature uit niet de grootste eter, heeft daar ruim en met veel smaak gegeten!
De volgende dag bezochten we dan de plaats waar de wereldtentoonstelling enkele jaren geleden doorging. En ook dit was impressionant. Een volledige tegenstelling met de oude binnenstad (heel moderne gebouwen) maar ... het paste daar!
Linda daar op een elektrische soort 'zitstep' gekregen en op een uur konden we daar gewoon heel het domein rond. Blij dat dit gemotoriseerd was, want ik zou dit fysiek niet uitgehouden hebben, zeker niet nadat we de vorige dag reeds heel veel gewandeld hadden.
Na de middag dan richting Benjamin's appartement getrokken en kennis gemaakt met zijn leefgenoten.
Eerst eens een kijkje nemen op de campus van Benjamin en die is ... enorm! Buiten de lesgebouwen (enkele appartementen groot) zijn er ook atletiekvelden, voetbalvelden, enkele zwembaden, tennisvelden, klimmuren, winkels, apothekers, een ziekenhuis,... . Eigenlijk een (in onze ogen redelijk grote) gemeente.
Benjamin vertelde dat hij de eerste drie weken alle dagen verloren liep, iets wat we ons nu heel goed kunnen voorstellen.
's Avonds dan terug in de binnenstad gegeten in een ... Italiaans restaurant. Lekker en niet duur!
De volgende morgen lieten de vrouwen zich in een schoonheidssalon behandelen, terwijl de mannen op een zoektocht gingen om in de zomer een auto te huren. Daarvoor moesten we helemaal terug naar de luchthaven (een dik half uur met de metro), wat een goede oefening was voor de terugreis.
Na de middag de vrouwen terug opgepikt om dan de metro te nemen naar de afspraakplaats met Benjamin. Omdat hij het weerbericht had nagekeken wist hij dat er wat neerslag ging komen vrijdagnamiddag en had hij een 'shoppingnamiddag' voorzien (hij moest ook nog kledij hebben en dat is handig als mama in de buurt is, zeker als ze de portmonaie heeft - alhoewel de rekening enorm meeviel, dat het eigenlijk heel goedkoop was).
Na het shoppen en de terugrit naar Valencia (een 45' per bus) waren we allemaal... doodop.
Enkele broodjes gekocht en naar het hotel gegaan om .. te slapen.
Zaterdag: terugreisdag, allez, toch zo voorzien. Alles verliep vlot tot in de luchthaven. Daar merkt mijn vrouw dat ze haar paspoort kwijt is!
Paniek natuurlijk.
Alles gezocht en geprobeerd om ze met het rijbewijs te laten doorgaan: niets gelukt: ze mocht niet mee.
Dan maar met drie vertrokken en ondertussen geprobeerd langs alle sociale kanalen aan info te geraken.
Terug in BelgiĆ« contact gehad, waar dan vernomen werd dat ze de volgende dag 's avonds toch om 18u35 in  Charleroi zou zijn.
Na een lange zondag dan toch herenigd met mijn vrouwtje, met, ondanks een weinig aangename epiloog, de herinnering aan een heel leuk en mooi verblijf in Valencia.