vrijdag 12 april 2013

Naar school?

"Ga je echt terug naar school na de paasvakantie?"
Mijn vrouw vindt me er nog niet klaar voor, vooral als ze me soms fysiek ziet sukkelen.
Misschien waar, misschien ook niet... ik weet het niet!
Maar ik denk dat ik er, zeker tegen half april, klaar voor zal zijn.
Tenslotte ben ik reeds enige tijd bezig van alles en nog wat te volgen wat er op school gebeurt via Smartschool.
Wat ik echter ook zie is dat ... ze niet goed bezig zijn op Smartschool.
Het is zoals het gebruik van diverse computerprogramma's. Zoals Microsoft eens uitrekende: 90% van de mensen gebruiken 90% van de mogelijkheden ... niet.
Dus, nu wordt er slechts enkel gebruik gemaakt van Smartschool als een soort emailpakket, waar af en toe een documentje, dat nergens aan gekoppeld is, wordt geupload. Jammer voor zo'n duur pakket, waar ik met 'mijn systeem' vorige schooljaren even veel, en zelfs veel meer, bij de leerkrachten had ingeburgerd, voor de prijs van 0 cent!
Daarom ben ik toch eens naar een klassenraad geweest, omdat het een klein beetje uit te leggen. Smartschool is echt wel een goed pakket, als je het consequent gebruikt. Jammer genoeg wordt er dan terug ingeroeid tegen de hele sterke stroom van conservatisme, die ervoor zorgt dat het onderwijs minstens 10 jaar achter de feiten aanloopt: alle documenten digitaal? een agenda online? leerlingprestaties bijhouden zonder papier? bestanden delen met collega's? digitaal overleg, zonder fysieke aanwezigheid?... allemaal onmogelijk, volgens de meeste leerkrachten. Alhoewel het nu al dagelijks gebeurt in de industrie, wat met enkele muisklikken kan bewezen worden.
Ik denk dat bij een aantal mensen het AHA-principe (een beetje) werkte, maar dat ik ook nog veel werk zal hebben om dit allemaal op de rails te krijgen.
Normaal gezien zou ik dit gedaan hebben gedurende dit schooljaar.
Mijn nier heeft daar anders over beslist.
Ik heb mijn collega's gerustgesteld: dit jaar verandert er ... niks.: ze mogen verder aan ploeteren en proberen, want op enkele maanden kan de scheefgetrokken situatie toch niet meer rechtgetrokken worden.
Beter wat bijsturen, in de goede richting brengen en dan direct vanaf volgend schooljaar met een schone lei herbeginnen.
Gelukkig volgt mijn directie me hierin. Ze heeft me trouwens enkele hints gegeven naar de toekomst toe, waardoor ik vertrouwen heb dat het allemaal, zeker op PC-gebied, allemaal in orde zal komen.
Maar: eerst en vooral goed starten na de Paasvakantie en kijken hoe ik met de werkdruk omga, zowel op fysiek als mentaal gebied.
Ik heb er echter vertrouwen in!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten