maandag 24 juni 2013

Uitslag van de nefroloog

Na een lange week wachten mochten we bij Myriam gaan om te horen wat de nefroloog had vastgesteld.
Er waren reeds de ganse week allerhande gedachten door het hoofd gegaan: wat als...?
Om 16 uur eens naar Myriam gebeld: 'heb je de uitslagen al?' om zeker te zijn dat we daar niet voor niks stonden. Normaal gezien begon haar spreekuur om 17 uur en we wouden vroeg zijn, zodat er niet te veel patiënten voor ons zaten. 'Ik heb alles, kom maar af'' 'Wanneer?' 'Nu, ik ben al bezig van 3 uur, want er moest iemand een papiertje hebben en dan nog een en ik ben dan gewoon maar begonnen'.
Direct vertrokken dus.
Wat bleek: ik heb inderdaad een lichte nierinsufficiëntie, wat op termijn voor problemen kan zorgen.
Er werd (en wordt nog steeds) naar de oorzaak gezocht, maar hoogstwaarschijnlijk is dit het gevolg van de 'brol' die ik allemaal binnenkreeg toen ik nierstenen had. Ik heb toen een hele hoop pijnstillers gehad, die een heel negatieve invloed hebben op de nierfunctie. Dit kan heel lang een gevolg hebben van verminderde nierwerking.
Verder neem ik ook een middel tegen hoge bloeddruk, dat echter heel slecht is voor de nierwerking.
Dit wordt dan terug zoeken en puzzelen naar een juiste medicatie.
Er wordt me een middel meegegeven dat ik moet uitproberen.
Verder worden er ook afspraken gemaakt rond opvolging: ik moet alle 2 à 3 maanden bloed laten trekken en elke 6 maanden terug bij de nefroloog, bovenop de check-ups die al gepland zijn.
Controle alom dus.
Maar... ik vind dit positief. De kans dat er iets sluimerends is, zal sneller opgemerkt worden nu (denk ik, hoop ik).
Er staan me nog veel artsbezoekjes te wachten.
Ze gaan me op den duur leren kennen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten