donderdag 13 juni 2013

Nefroloog

Weer een woord dat ik leerde: nefroloog.
Onlangs was mijn echtgenote bij de huisarts en toen ik ter sprake kwam, zei mijn vrouw dat ze blij was dat mijn bloeduitslag goed bleek te zijn.
Daarop zie Myriam dat dit niet zo was ....!
Lichte paniek in de rangen: waarom was ik niet verwittigd?
Bleek dat Myriam, over-druk zoals de laatste tijd wel meer, ervan uitging dat ik wel eens ging bellen. Ik had dat nog nooit gedaan: ik had reeds een tiental jaren geleden afgesproken dat, als er afwijkingen waren, ze mij ging bellen (weet ik veel wanneer ze die uitslag krijgt of hoe dit moet geïnterpreteerd worden).
Er bleken een paar abnormale waarden in mijn bloed te zitten die voor een 'normale' mens weinig probleem vormen, maar wel bij nierpatiënten! Myriam had daarover gekeken.
Veel getelefoneer dus en ik werd doorverwezen naar een nefroloog. 
Wat uitleg gezocht en gevonden (internet is toch prachtig, neen? alhoewel je de info wel moet kunnen filteren): Een internist-nefroloog behandelt patiënten met nierziekten, maar probeert aandoeningen ook te voorkomen

En: Ook kunnen er door een nierziekte andere ziekteverschijnselen ontstaan, bijv. zeer hoge bloeddruk (ernstige hypertensie), verstoringen in de samenstelling van de vloeistoffen in het lichaam (verstoringen van het milieu interieur), de zouten en hun verhoudingen in het lichaam (elektrolyten) en verstoring van de verhouding van bepaalde stoffen in het bloed (zuur-base-evenwicht). Deze verschijnselen worden ook door de nefroloog behandeld.

Ik val dus in deze categorie.

Dus op woensdag naar Zelzate, want dat zijn druk bezette mensen en dit was de eerste mogelijke afspraak. Daar werd een gloednieuw centrum geopend als afdeling van Sint-Lucas, waar  nier- en bloedziektes behandeld worden.
Normaal gezien is dit van bij ons een groot kwartier. Nu was er file en we deden er 1 uur en 15 minuten over. Ruim te laat, maar de dokter had begrip.

Hij lijkt me een heel capabele arts te zijn, en voorzichtig. Hij zegt me dat er inderdaad afwijkingen zijn, maar dat dit al heel lang zo is, omdat de waarden ongeveer dezelfde zijn als voor mijn operatie. Hij stelt een volledige bloedcheck voor en een urineonderzoek. Voor hij alle uitslagen heeft, wil hij nog geen prognose geven, en zelfs niet aangeven in welke richting hij denkt. 
Ik moet nog een dikke week geduld hebben.

Alhoewel we (mijn vrouwtje was uiteraard mee) weinig meer weten, rijden we toch redelijk gerustgesteld huiswaarts.
We hopen volgende week meer klaarheid te krijgen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten