woensdag 14 augustus 2013

Oesje voor de bloeddruk

Niet dus: het geneesmiddel dat ik kreeg voor mijn bloeddruk en dat aanvankelijk fantastisch werkte (Profor), heeft welgeteld 4 dagen goed gewerkt, waarna de bloeddruk terug naar 16/10 en meer ging. Een extra ongemak was dat ik begon op te zwellen, waarschijnlijk oedeem, want dat stond in de bijwerkingen.
Overgeschakeld op Belsar, want Myriam had me die meegegeven in geval dat Profor niet zou werken.
Pilletjes beginnen nemen met als resultaat: bloeddruk nog hoger en ongemakkelijk.
Mijn lieve echtgenote is dan een 'doener' en ze belde dus maar direct de nefroloog op, met een 'cry for help'.
Direct de volgende dag een afspraak gekregen bij Dr Van Hooland.
We kennen de routine in Sint-Lucas al redelijk goed, dus aangeschoven voor een nummertje. Er was een cashprobleem, maar aangezien er in Sint-Lucas een geldautomaat is, zou dit snel opgelost zijn. Echter: de machine werkte niet. Navraag gedaan en in de Volkskliniek vlakbij zou ik aan cash geld geraken. Toen ik daar kwam waren er echter al zodanig veel mensen doorgestuurd dat ik enkel nog briefjes van 10 en 5 € kon krijgen. Ik liep dus rond met een hele hoop geld!
Daardoor waren we te laat bij Dr. Van Hooland, wat ook gebeurde de eerste keer we bij hem gingen in Zelzate. Teug geen probleem voor de aimabele doctor.
Hij luisterde, overliep de historie met mij, onderzocht me, nam mijn bloeddruk en die stond toen op ...170/120. Skyhigh!
Gevraagd naar oplossingen werden enkele voorstellen gedaan.
Toen hij sprak van beta blokkers zag hij direct de afwijzing. Hij was zelf niet zou enthousiast daarover, zeker niet bij actieve en/of sportieve mensen.
Voorstel: een alfa blokker: terazosine, 2 mg, de laagste dosis om te beginnen. Nog nooit gehoord van alfa blokkers, alhoewel logisch: als er beta blokkers zijn zullen alfa blokkers er ook wel zijn.
Beginnen met de laagste dosis en ook goedkeuring van de controlearts van de mutualiteit krijgen. Moet dus iets serieus zijn.
Hopelijk werkt het middel nu, want ik begin er wel genoeg te krijgen van de voortdurende wisseling van medicatie en de bijwerkingen van elk ander soort (hartkloppingen, maagpijn, misselijkheid, opzwellen,...).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten