maandag 8 november 2021

toeval

Ik geloof daar hoe langer, hoe minder in.
Er komen te veel momenten dat je zegt:"hé, dat ken ik" of "merkwaardig,  bij mij ook".
Dit weekend daar nog een staaltje van gehad, waar ik zei: "Dat kan toch niet. Is dit nu echt toeval?". Later daarover meer.
Ik overloop enkele 'toevalligheden '.
Mama en ik begonnen onze vrijage op een avond waar we met iedereen hadden afgesproken,  maar waar, buiten ons, toevallig niemand opdaagde. We probeerden er toch een leuke avond van te maken,  maar werden eigenlijk bijna letterlijk in elkaars armen gedreven door een vriend die daar 'toevallig' was. De rest is geschiedenis. 
Onze jongste gaat naar Valencia voor een stage. Toevallig komt hij daar een meisje tegen, die mooi naar hem lacht. Hij is direct verkocht. Bleek dat meisje toevallig een Poolse te zijn die gelijkaardige studies deed. Haar familie heeft heel toevallig dezelfde samenstelling, zijnde 3 kinderen,met 1 verschil: er zijn 2 meisjes ipv 2 jongens. De oudste zoon doet iets in computers, iets wat onze oudste, ook toevallig, ook doet. De oudste dochter is psychologe. De onze pedagoge. De verjaardag van de oudste zoon is ...op de verjaardag van Mama (en toevallig ook van één van onze eerste klanten in de crèche,  Hans Surgeloose). De papa doet pc-werk voor scholen. Ik was pc-coördinator. De mama was hartchirurg. Ons mama komt uit de verpleging.
We kwamen nog veel voorbeelden tegen in ons leven, maar dit zijn de meest duidelijke.
Ik geloof echt niet dat er zo veel toeval kan bestaan. Ik geloof eerder in het lot (of destiny, zoals ze dat in het Engels zeggen).
Ik kom nog eens terug op dit weekend. Ik zit bij het diner met André, dat we samen hadden in het restaurant,  te praten over alles en nog wat (ik leerde terug veel over het dorp) en plots vertelt hij mij dat hij zijn vrouw verloor aan...jong-dementie. Ze was 52 jaar, die haalde stoten uit omdat ze alles vergat en uiteindelijk moesten ze haar opnemen.
Ik had terug zo'n déjà vue! We zitten hier in Frankrijk,  700 km ver, en ik zit hier bij iemand die hetzelfde tegenkwam als de papa van mijn schoondochter. Die dat misschien nog eens meemaakt met haar zus.
Je wordt daar echt stil van.
Toeval bestaat niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten