zondag 10 september 2017

update

Het is een tijdje geleden dat ik iets neerschreef. Ik wil daar nu een update op geven, want er is wel zo het één en ander gebeurd - of eigenlijk niet gebeurd.
Zoals in vorig bericht geschreven zat ik een beetje in een wak: ik moest wachten tot iedereen terug aan de slag was, want voor 15 augustus wordt er in principe niet gewerkt en aangezien die 15de op een dinsdag viel, schoten de meesten in gang na 20 augustus.
Ik had een berichtje gestuurd naar de onderdirectie, Taina, om een afspraak te maken. Het zogezegd 'rondetafelgesprek', samen met de directie en de vertrouwenspersoon van de stad, zoals afgesproken in ... juni.
Ik begrijp dat dit in juli nog niet kon, met het afsluiten van het schooljaar, de onzekerheden van volgend schooljaar, enzovoort.
Het berichtje werd verstuurd op maandag 21 augustus, ruim voor het begin van het schooljaar.
Daar komt... geen reactie op. Ik stel een week later nog eens de vraag, en krijg als antwoord dat de directie daar ook mee verveeld was, omdat ze de preventieadviseur niet te pakken kan krijgen.
Ik val uit de lucht: ik had de vertrouwenspersoon gevraagd en niet de preventieadviseur. Blijkt dat die samenwerken.
Voor het vertrouwen is dat echter niet zo goed.
Ondertussen tikte de tijd en werd de datum overschreden dat ik zonder veel administratieve problemen in één of ander systeem kon stappen dat de werkdruk vermindert.
Ik 'mocht' dan op 30 augustus, zijnde 2 dagen voor het begin van het schooljaar, naar de controlearts gaan.
Dat was een man die heel goed naar me luisterde en hij vroeg me waarom ik niet in één of ander systeem stapte om de werkdruk te verminderen. Ik heb hem van naald tot draad uitgelegd hoe de administratieve molen draait en dat ik, ondanks ik ruim op tijd begonnen was met daar inlichtingen over in te winnen, te laat was om aanvragen te doen. Verder is het zo dat ik eventueel wel thuis kon-kan blijven, maar ik voel me klaar om te werken en zou dan ook een dikke 600 € per maand minder krijgen. Ik kan ook halftijds werken, maar dan verlies ik de helft van mijn wedde.
Zoals gezegd: die doctor deed erg zijn best voor mij: hij heeft ongeveer alle diensten afgebeld, heeft ook alle dossierbeheerders die hij kon vastkrijgen gesproken, maar na een uur in kafka, gaf hij het op.
Het resultaat was dat hij me de keuze liet: ik mag gewoon terug herbeginnen, of halftijds of thuisblijven.
Waar ik, bij die arts, ook met geconfronteerd werd: bij de zoektocht naar personen die zouden kunnen helpen voor het dossier, kwam uit dat de preventieadviseur, met wie ik normaal gezien een afspraak had, samen met de directie en onderdirectie, op... verlof was.
Ik schreef dan maar een mail naar de betrokken personen, dat ik gewoon zou herbeginnen, maar alle zaken die bijdroegen tot mijn burn-out niet meer doe of vermijd.
Daarvoor kon ik het werk dat ik met FM deed goed gebruiken en duidelijk aantonen: dat wil ik doen en dat niet, voor zover, uiteraard, dit de normale werking niet verstoort - ik ben een redelijke mens, denk ik.
Enkele voorbeelden: ik geef alleen nog les en doe geen extra's, ik doe geen toezicht in te drukke ruimtes en vooral: ik vang geen extra leerlingen op.
Lijkt me niet zo onredelijk, niet?
Ik zend die mail en krijg, aanvankelijk, geen antwoord.
Enkele dagen later krijg ik dan een bericht dat de directie een beetje schrok van de mail en dat ze dit even moest laten bezinken.
We zijn ondertussen 2 weken verder. Ik weet niet hoe diep dit al zit, maar ik kreeg nog steeds geen antwoord.
Ik ben dus gestart, maar daar wil ik in een volgend bericht wat meer uitleg over geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten