zondag 19 maart 2017

Patronen

Ik kreeg van FM wat huiswerk mee.
Het gaat om een 3-tal zaken.

  • er werd me door FM een blad doorgestuurd waarvan ik oorspronkelijk geen bal van begreep, maar na uitleg was het duidelijk voor mij: als er iets gebeurt (een zogenaamd 'event') moet ik mijn eigen reacties wat vastleggen in categorieën: hoe voel ik me (I sence), wat doe ik dan? (I do), hoe reageer ik emotioneel (I feel) en wat denk ik daarbij (I think). Zo krijgen we een overzichtje van hoe ik reageer als er iets gebeurt. Ik denk dat daar op termijn een aantal aanbevelingen of schema's uit kunnen komen om te gebruiken in bepaalde situaties.
  • Zoek in mijn levenslijn een aantal patronen terug en benoem die. Er werd me in de loop van het vertellen van mijn leven reeds een aantal patronen getoond: ik probeer altijd mijn best te doen (als je iets doet, doe het dan goed), ik probeer altijd bezig te zijn, is het niet met werken dan eventueel met voorbereiden, opzoeken, huis-werk, ..., ik geef niet op (al van jongsaf niet!), er moet in wat ik doe een toegevoegde waarde zijn, wat betekent dat er resultaat moet zijn, ook meestal met succes (zwemkampioen, crèche vol, kinderanimatie, zwemschool,...)  en: ik was en ben steeds met mensen bezig (zwemclub, fietsclub, crèche, onderwijs,..). Die patronen liggen al vast. Waarschijnlijk zijn er nog een aantal en die moet ik nu uitzoeken. Waarschijnlijk zijn er enkele patronen verstoord, wat voor kortsluiting zorgt. 
  • Hoe kom ik via mijn levensverhaal (die 'events' in mijn leven) tot een burn-out? Kijk daarom na waar en wanneer ik de meeste energie verbruikte en wanneer ik 'leeggezogen' werd, zodat mijn batterij nu leeg is. Bekijk dit kritisch en stel de vraag: in hoe ver is het verbazend dat ik nu een burn-out heb?
Het is zondag en ik had echt niet genoeg energie om deze voormiddag mee te gaan met de fietsclub. Met bovenstaand eens onder de loep te nemen kan ik misschien ergens een antwoord vinden waarom ik dit niet kon.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten